- Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
For bedriftskjøp gjelder kjøpsloven. Vilkår for bedriftskjøp finnes i punkt 15 nedenfor.
- Partene
Selger er:
HomeIT (Hoome AS)
Gudumstien 4
3085 Holmestrand
ks@homeit.no
+47 400 37 730
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Den endelige prisen for varen er den totale prisen kjøper får opplyst i kassen før fullføring av kjøpet. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Ved kjøp fra Svalbard og Jan Mayen vil ekspedisjonsgebyr og eventuelle fortollingsgebyr komme i tillegg.
Alle priser er oppgitt i NOK.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
- Betalingen
Vi benytter Klarna og Zaver for betalinger. Du kan også velge Apple Pay og Google Pay.
KLARNA
Klarna Faktura - Handle nå - betal etter leveransen!
Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortopplysningene dine og betaler alltid etter at du har fått hjem produktene dine.
- Få alltid hjem produktet før du betaler.
- Betalingstid - alltid 30 dager.
- Du trenger aldri å oppgi kortopplysninger.
- Alltid 14 dager angrerett i enighet med distanse- og forbrukerkjøpsloven*
- Last ned fakturaene dine fra Klarna.no.
- Mulighet til delbetaling.
Klarna Konto - Delbetaling
Betalingsmåten for deg som ønsker å velge hvor mye du betaler hver måned selv. Men Klarna konto er mer enn som så. I tillegg til at du alltid får hjem produktene dine før du betaler, samler du alle dine kjøp på en konto. Dette gjelder selv om du har handlet i flere forskjellige butikker via Klarna konto. Det betyr en eneste faktura, uansett antallet kjøp.
Vilkår
Ved kjøpstilfellet gjøres en kredittsjekk som i enkelte fall betyr at en kredittopplysning tas. Du kommer da få en kopi på kredittopplysningen per post.
Les mer om Klarnas vilkår https://www.klarna.com/no/vilkar/. Allmenne vilkår finner du her. Standardisert europeisk konsumentkredittinformasjon finner du her.
Klarna AB, organisasjonsnummer SE556737-0431
ZAVER
Zaver Faktura & Delbetaling - Kjøp nå, betal senere!
Betal slik det passer deg – alt på en faktura eller delt opp i en plan etter dine behov. Ingen kort, ingen kompliserte regler.
- Få alltid hjem produktet før du betaler.
- Betalingstid - rente-fritt innen 14 dager, eller velg å dele opp betalingen i mindre deler.
- Du kan se og betale alle dine fakturaer i Zavers app.
- Du kan når som helst velge å betale hele beløpet.
Vilkår
Ved kjøp med autogiro og kredittalternativer gjennomføres en kredittvurdering som i noen tilfeller innebærer at en kredittopplysning innhentes. Du vil da motta en kopi av kredittopplysningen per fysisk eller elektronisk post.
Vilkår for Zavers produkter og tjenester, generelle vilkår samt Standardisert europeisk forbrukerkredittinformasjon (SEKKI) finner du på
Frink AB (Zaver), organisasjonsnummer 559059-8420
- Levering
Generelle leveringstider angitt på homeit.no er kun veiledende og kan endres uten forvarsel av selger. Normal leveringstid er 3-6 virkedager. For varer på fjernlager må man beregne 2-3 dager i tillegg før varene er klare til utsending. Når antall dager oppgis som leveringstid, refererer dette til hverdager, og fraktens tid kommer alltid i tillegg. TV leveranser har egne tider og har normert leveringstid på 10 dager , normalt kortere men det tas forbehold om dette.
Kjøp av varer på fjernlager må anses som kjøp av bestillingsvarer og angreretten bortfaller slike tilfeller.
I tilfelle forsinkelser i leveringen av produktene, vil HomeIT gi deg beskjed så snart vi er informert, og vi vil gi informasjon om forventet leveringstid eller om produktet(ene) er utsolgt.
Ved forsinkelser i leveransen har du rett til å kansellere kjøpet, og vi vil refundere kjøpesummen innen 14 dager på samme betalingsmåte som ble brukt ved bestilling.
Produktene leveres på avtalt måte, sted og tidspunkt, som angitt tidligere. HomeIT er ansvarlig for produktene frem til du mottar dem. Produktene anses som mottatt når transportør registrerer sendingen som levert.
For hjemlevering må du være til stede for å signere. Du er ansvarlig for å sikre fri adgang ved hjemlevering med innbæring og beskytte gulvet. Sjåføren kan avbryte leveringen hvis det er hindringer.
Etter mottak av produktene, bør du umiddelbart undersøke om leveransen samsvarer med sendingsbekreftelsen, og om det er skader, feil eller mangler. Kontakt oss så snart som mulig ved eventuelle problemer og behold emballasje og produkt til saken er løst.
Prisendringer etter bestillingstidspunktet vil ikke påvirke din bestilling.
Bruksanvisning vil enten følge med produktet eller være tilgjengelig på produsentens hjemmeside.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
- Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Vi gjør oppmerksom på at produkter som er å regne som intimvarer, slik som ørepropper og smartklokker, ikke vil bli dekket av angreretten hvis forseglingen på produktet er brutt. Dette er på grunn av smittefare og hygieniske årsaker.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen.
- Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
- Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at man vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk – f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning, f.eks. fuktskade. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.
Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade, væskeskade eller normale slitasjeskader) dekkes dette ikke av garanti eller reklamasjonsretten og man må betale for forhåndsundersøkelse og eventuelt for en reparasjon.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente forsendelsen, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens omkostninger for å levere varen til kjøperen samt returomkostninger. For tiden er gebyret på minimum 470,- Nok. Ved større forsendelser som f.eks lydanlegg eller TV’er må det påregnes høyere returomkostninger til selger. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
- Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. I de fleste tilfeller er det produsentens garanti som gjelder. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
- Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
- Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 40 06 00 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
- Bedriftskjøp
For bedriftskunder gjelder følgende spesielle betingelser:
- Ingen angrerett
- 12 måneders reklamasjonsrett. Bytte eller reparasjon medfører ikke en ny 1-års reklamasjonsperiode
- Frakt i forbindelse med kjøp, retur eller reklamasjon skjer for kjøpers regning
- Bedriftskjøp leveres til adresse, slik at det alltid vil være en fraktomkostning uansett ordrenes størrelse
- HomeIT har eierrett på varer som er kjøpt på kreditt til hele kjøpesummen er betalt. Alle kostnader i forbindelse med oppheving av eierretten må kjøperen stå for.
Betaling:
Ved betaling via faktura samarbeider HomeIT med Two AS for it-løsning (personvernpolicy) og Kredinor AS for fakturakjøp. For å handle på faktura som bedrift må du oppgi organisasjonsnummer. Forutsetninger for å få handle mot faktura er blant annet at du representerer et norsk aksjeselskap med folkeregistrert adresse i Norge, og at du er over 18 år. En kredittsjekk av foretaket du representerer vil bli gjort. Samtlige fakturaer er Kredinor AS sin eiendom, befriende betaling kan kun skje til Kredinor AS. Fakturaens betalingsvilkår finner du på HomeIT sin checkout-side. Ved for sen betaling vil det påløpe purregebyr og forsinkelsesrenter. Ved uteblivelse av betaling vil fakturaen bli sendt til inkasso.